Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i82r92e66k 35P77i93n20k47a37s 7202391197246

A proč by se širší okruh ekonomů měl zapojovat do diskusí v tripartitě. Jsou někým volení zástupci? Mají patent na rozum ( zvláště ti salónní )? To je jako když se široký okruh odborníků z energetiky zapojil do debaty o nové tarifní soustavě cen elektřiny. Spíše lobbysté, než odborníci :-(.

0/0
23.2.2016 18:00

M71i93r10e38k 30P16i85n31k59a65s 7982861477396

Už jsem to psal minule. Vlastník ani management si nepropustí člověka, který na něj vydělává. Jen mu bude muset dát ze svých příjmů. I tak pragmaticky uvažující člověk jako p. Robejšek prohlásil, že problémem současné ekonomiky je nesouměřitelnost příjmů. A ta ekonomiku podvazuje, protože to nejbohatší 1% procento světa, už ani nekupuje reálné zboží či služby, ale investuje do vysoce riskantních spekulací, jejichž ztráty za ně zaplatí ti méně příjmoví sanací bank.

+1/0
23.2.2016 17:45

B89o62h58u97m95í24r 55Š25i18m18e70k 3421170384904

Jestliže jste zde, pane Dlouhý, spolu s Klausem nainstalovali podivný kapitalismus, snad socialistický kapitalismus (nebo mafiánský?), a jestliže zde máme hybrid mezi kapitalismem a socialismem, pak bohužel asi institut minimální mzdy bude nutný.

:-)

0/0
23.2.2016 15:54
Foto

R20o64m26a88n 13K46o97z85e34l 4587276723594

Tak za vlád, ve kterých byl Vladimír Dlouhý se minimální mzda zvyšovala pravidelně a bez řečí.

0/0
23.2.2016 16:52

M33i36r66e47k 39P64i29n84k77a22s 7432941677566

1991 - 2000 Kč, 1997 - 2500 Kč. Míra inflace za celé období byla asi 150 %. Čili šlo spíše o pokles reálných příjmů ( i když v té době opravdu za minimální nepracoval téměř nikdo ) A pan Dlouhý, když už nemohl prosadit zrušení, tak argumentoval proti zvyšování. A to tím, že na ukazatel minimální mzdy je navázána celá řada jiných valorizací. Jako by nešlo systém přenastavit.

0/0
23.2.2016 19:02

E85v91ž67e86n 98P57o39l48á11k 3828968441913

Zato jinde v Evropě mají takový čistý kapitalismus bez jakýchkoli náznaků socialismu.

0/0
23.2.2016 18:53

H90e76l33e48n77a 51V95a90c80k51o32v13á 5526186161415

Řekla bych, že prospěšnější řešení mají ve Švédsku.

Četla jsem, že tam míst minimální mzdy z daňových prostředků přispívají pracovníkům, jejichž tržní mzda by klesla příliš nízko.

Při stanovení minimální mzdy je logické rušení takových pracovních míst a přesun takových činností na stroje nebo do zahraničí.

Švédské řešení asi přijde "levněji" než sociální dávky, zachová pracovní návyky i místa.

+2/−1
23.2.2016 12:09

E51v82ž93e44n 88P22o92l66á71k 3288248291843

To ovšem není v zájmu odborářů a levicových politiků, pro které více chudých na dávkách (kteří nesmí pracovat za příliš nízkou mzdu) tvoří více voličů.

+2/0
23.2.2016 12:48

J35i82ř50í 93K71i37n18d53l 2738647523717

R^R^R^Ekonomie minimální mzdy je prostá – jedná se ve své podstatě o cenovou regulaci, která zapříčiní převis nabídky nad poptávkou, neboli větší počet uchazečů o práci, než o který je při stanovené ceně zájem. Minimální mzda zvyšuje nezaměstnanost. Namísto toho, aby tito lidé dostali příležitost zvyšovat prací svou kvalifikaci a následně i příjem, jsou odsouzeni k frustrující závislosti na státní podpoře a dlouhodobé chudobě.

+2/0
23.2.2016 11:39

J65i14ř50í 44Ř83e55z48n33í16k 4582102123105

Ale ono tak vztah není tak přímočarý? Platí pouze v určitých skocích a rozměrech.

0/0
23.2.2016 11:43
Foto

M12i78c82h66a76l 58K36o75t16y55k 4672803196798

Vážený pane, jen doufám, že jste "ekonom". Jedině tak je možno vysvětlit nesmyslnost Vašich tvrzení.

0/−2
23.2.2016 11:49

E80v97ž86e76n 27P50o71l33á18k 3528318861713

Tady někomu došly argumenty, co...

+1/0
23.2.2016 11:51
Foto

M74i95c77h76a82l 48K92o69t58y34k 4862963156258

Jistě.....

0/−1
23.2.2016 11:56

H94e58l58e81n62a 73V75a67c34k28o80v82á 5606386781695

Ano.

0/0
23.2.2016 12:21

Z39d44e88n86e61k 79H37o78r84n42e25r 4204321722103

Vždyť to říkám, chtěli byste místo důstojné občanské společnosti disciplinovaný koncentrační tábor lidských zdrojů. Jak si vysvětlujete, že přes ta nepřežitelná rizika minimální mzdy ji některé vyspělejší země než jsme my přesto mají?

0/0
23.2.2016 11:53

E79v21ž34e75n 73P59o70l67á22k 3958178701583

V Rakousku, Švédsku a Finsku jsou místo důstojné občanské společnosti koncentrační tábory lidských zdrojů?

0/0
23.2.2016 11:54

J94i98ř86í 64Ř90e87z94n51í18k 4282632253305

Hezké, nicméně je faktem, že v ČSSSR existoval de facto institut minimální mzdy prostřednictvím tarifních tabulek a nezaměstnanost byla oficiálně téměř nulová. To jenom tak na okraj pro legraci.

Základní funkcí minimální mzdy je zachování lidského kapitálu jednotlivce před jeho znehodnocením, Nikdo se pak nemůže podbízet. Je jasné, že tradiční vysoká míra zaměstnanosti (v ČSSR), tedy vžitý návyk chodit do práce tomu podbízení nahrává.

Až budou naše platy a mzdy na úrovni Německa, pak je možné začít uvažovat o zrušení minimální mzdy, která se pak stane brzdou dalšího ekonomického růstu.

Daleko spíše je na místě dělat něco s tou produktivitou, protože právě nízké mzdy jsou brzdou jejího dalšího růstu. Každý podnikatel se pak spokojí s podbízením na trhu, místo aby se věnoval efektivní organizaci práce.

Další lahůdkou je, že přesto, že česká firma nabízí v lepší kvalitě výrobek x třeba za 100 tisíc, tak německá firma v něco horší kvalitě dokáže tentýž produkt na českém trhu udat za 235 tis.

+1/0
23.2.2016 11:35

J79i95ř29í 57K65i44n60d28l 2118707353627

Naprostý souhlasR^R^

+1/0
23.2.2016 11:32

J14a20r68d75a 75C90h54o18v78a82n84e55c 6601295443779

Minimální mzda musí být taková, aby se lidem vyplatilo pracovat legálně a ne být v evidenci ÚP a přivydělávat si na černo.

+1/−1
23.2.2016 10:50

E58v70ž91e70n 59P52o79l73á48k 3638398711203

Tedy žádná.

+2/−1
23.2.2016 11:28

Z40d93e38n60e12k 85H76o36r74n42e37r 4194161512953

Tvrdíte, že nevycházíte z ideologie ale z pragmatických hledisek. Tomu lze jen těžko uvěřit. Pokud platy rostou, což sám tvrdíte v bodě 5, nemusí se podnikatelé minimální mzdy bát. Pokud ovšem věříte tomu, že minimální plat v naší zemi je důstojná základna žití, pak jste svoji produktivitu myšlení někde ve svých dobře živených letech ztratil. Zapomněl jste, že produktivita práce není jen disciplinovaný výkon zaměstnanců? Co třeba vhodné načasování investice, nové technologie, skutečná participace podnikatelů na kvalifikovaném školství. Neschopnost některých podnikatelů rozvíjet podnik holt také může a musí skončit na dlažbě. Rozhodně se nechceme srovnávat s Indií. To jste měli říci již před 25 lety, že se můžeme těšit na životní úroveň Indie. Ale v tom je váš postoj právě průhledný. Zatemnit, že existuje vykořisťování. Vytvořit dojem, že produktivita práce je jen špatný výkon českých otroků. Prostě si myslíte, že jsme těmi pitomci z doby po revoluci. A to už se vůbec neobracím k tomu, že existují neproduktivní odvětví jako kultura, zdravotnictví apod. Zkuste sám žít z minimální mzdy půl roku a pak si promluvíme. Zkuste svoje triky třeba na knihovníky, ti mají svoji práci rádi a za to žijou v bídě, víc k tomu přispějte, ukažte svou skutečnou asociální tvář. Myslím, že nemáte dnes veřejnosti co slíbit.

+4/−3
23.2.2016 10:21

E21v73ž96e46n 10P82o69l39á77k 3648128601403

A to, co je produktivní, rozhodujete vy? A také trpíte představou, že minimální mzda těm nejhůře placeným snad pomůže k vyšší mzdě?

0/−2
23.2.2016 10:29

M93i37l21o60š 81D97v48o88ř56á94č58e42k 2665518820384

Co je produktivni a co ne, je trochu slozitejsi. Ve vyrobnim procesu jsou ve vztahu technologii a investici do nich, z pohledu jejich navratnosti, problematicke 'body'. A tak i velmi produktivnim vyrobnim celku vznikaji 'neproduktivni' mista. V prevazujicich pripadech pracovne otrocka a pritom nejhure placena.

0/0
23.2.2016 10:41

E64v61ž53e11n 82P62o73l66á92k 3708378691643

Vidíte, pro mě je produktem to, za co je kdokoli jiný ochoten zaplatit.

+1/0
23.2.2016 10:44

M59i95l98o35š 46D41v46o30ř76á36č18e13k 2175638780474

Ale jiste. Jenze obeti hry (strilecky) na umele stlacovani minimalni mzdy se muze zakratko stat i ten platici. Toho by si toho mel byt vedom a neschopnosti k rozumnemu kompromisu se tou obeti nestat. Ovsem pokud se podnika 'tak nejak po nasem', na budoucnost nikdo nehledi.

+1/0
23.2.2016 11:06

E13v43ž40e85n 10P23o12l58á59k 3578418631533

Jaké umělé stlačování? Samotná minimální mzda je uměle zvýšená mzda nad její přirozenou tržní hodnotu. Proč nemáme zrovna tak minimální cenu nákupu v obchodě, která by podle této logiky naprosto nikoho od nakupování neodradila?

0/0
23.2.2016 11:29

Z66d21e70n77e33k 96H97o58r16n30e19r 4464181872353

Naši podnikatelé jsou přece nejchytřejší a nejdokonalejší na celém šírém světě, takové nějaká minimální mzda neporazí .)

0/0
23.2.2016 11:44

E44v96ž74e97n 94P29o88l37á95k 3838638451923

To je fakt. Někteří zaměstnance propustí, jiní si je nechají na černo. Že by to ale byla jen česká specialita, pochybuji..

+1/0
23.2.2016 11:52
Foto

M50i75c87h10a82l 76K19o24t47y35k 4822663796878

Přirozená tržní hodnota mzdy již dávno neexistuje. Je to pojem, který je možno použít jen v rámci uzavřeného hospodářsko-ekonomického systému, který je schopen regulovat vlastní ekonomickou rovnováhu.

0/0
23.2.2016 11:55

H96e23l30e49n91a 35V76a23c61k81o42v68á 5336776831735

Mzda je vždy dána tržními mechanismy. Ovšem ty mohou být deformovány různými zásahy.

Uzavřeným ekonomickým systémem je dnes celý svět.

Když někdo uměle sníží zaměstnanost zvýšením minimální mzdy, tak zvýší zaměstnanost na jiném místě globu.

Možná tím zachrání hladovějícího Inda, možná pomůže výrobci robotů :-(

0/0
23.2.2016 12:14
Foto

M92i69c60h15a18l 40K41o19t63y40k 4782203966718

Je mi líto, ale vycházíte z mylných, či teoretických předpokladů. Nebo se domníváte, že ekonomika je exaktní věda?

0/0
23.2.2016 12:41

E91v41ž24e41n 91P23o74l44á71k 3208268371233

Ano, když někdo nemá argument vůči ekonomickým zákonům, tak řekne, že ekonomie není exaktní a tudíž vlastně trh se vyvíjí zcela náhodně.

0/0
23.2.2016 12:50

E16v66ž23e52n 41P40o72l41á23k 3158748791653

Mimochodem ani nejste schopen rozlišit ekonomii od ekonomiky a říkáte tu cosi o exaktnosti.

0/0
23.2.2016 13:55

H81e21l84e60n56a 65V26a89c88k10o53v91á 5846696971585

Vycházím z mnohaleté praxe, zkušeností s touto problematikou a - ač ženská - i z elementární logiky.

Z čeho vycházíte Vy?

0/0
23.2.2016 13:56

E96v50ž88e79n 27P34o51l49á87k 3468798331393

Ale jistě. Čili cena podle pána na trhu vzniká naprosto náhodně, že. A rozdílná cena mercedesu a banánu jen jen náhoda, kdepak nějaká nabídka a poptávka.

0/0
23.2.2016 12:47
Foto

M77i36c49h60a36l 41K63o58t20y63k 4592203326268

Vážený pane, pakliže je podle Vás minimální mzda politickým nástrojem odborů, pak jsou Vaše slova jen stokrát omletou argumentací „ekonomických“ ideologů. Prozatím neexistuje relevantní důkaz, který by hovořil o škodlivosti minimální mzdy pro společnost jako takovou. Váš pohled je typický pro ty, kteří souhlasí s tím, že hodnota práce českého dělníka musí být vždy srovnávána s hodnotou práce dělníka v Číně. Jenže odměna za práci není jen faktor pro hospodaření té či oné firmy, ale je i nedílnou součástí společenské hodnoty práce každého jedince ve společnosti, kde je součástí ekonomicko-sociálního modelu. Jistě víte, že třeba v Německu pracují milióny lidí za mzdu, která nestačí k uspokojení základních potřeb. Každý měsíc pak dostávají vyrovnání ze sociálních finančních zdrojů, což pochopitelně těší všechny „podnikatele“. I zde je již léta diskutován problém, že existují milióny, kterým se vlastně nevyplácí pracovat a Vaše obchodní „společnost“ těží z toho, že tito lidé jsou morálně ještě tak dalece na výši, že jsou ochotni pracovat. Věčný argument „konkurenceschopnosti“ je platný jen v krátkém časovém úseku, ale jen prohlubuje nebezpečí kompletního kolapsu sociálních systémů a tím i společnosti samé.

+3/−2
23.2.2016 10:10

E66v69ž60e55n 70P73o82l25á64k 3858988471563

Ano, pracují za nízkou mzdu, neboť jejich práce má na trhu nízkou hodnotu. A vy byste jim chtěl přes minimální mzdu i tuto práci zakázat a nařídit jim raději brát dávky.

+3/0
23.2.2016 10:31

J68i45ř72í 19K85i91n60d20l 2738147403587

Pane Kotyku o škodlivosti minimální mzdy bylo už podáno tolik důkazů. Nevím proč má stát soukromé osobě nařizovat jakou mzdu má vyplácet. Já když se budu celý den v práci dloubat nose, tak i přesto si vydělám minimální mzdu a nic za to neodvedu.

+3/0
23.2.2016 11:35
Foto

M37i44c10h86a86l 38K69o94t17y84k 4782373906198

Jak jinak. To, že Vaše argumentace nemá nic společného se jmenovaným problémem, je více jak charakteristické pro mnohé diskuse snažící se držet "faktů" a toužící po absolutní efektivnosti lidského činění.

0/−1
23.2.2016 11:45

E58v55ž62e71n 63P61o87l84á94k 3228478541733

Tak nám tedy prakticky vysvětlete, čím je přínosné zakázat špatně placenému zaměstnanci práci.

+2/0
23.2.2016 11:52
Foto

M27i70c15h91a65l 29K96o42t39y81k 4372773566398

Tento argument jste přinesl Vy. Proč bych ho měl obhajovat? Nehledě na to, že nemám chuť na samolibé diskuse a je mi jedno, jak na to budete reagovat.

0/−2
23.2.2016 11:59

H52e49l82e66n45a 27V75a43c14k57o12v50á 5776696521485

Ručník v ringu

0/0
23.2.2016 12:15

E86v49ž41e63n 51P33o11l92á23k 3178928751293

Takže nevíte, fajn.

+1/0
23.2.2016 12:49

O73t34o92m16a32r 45T45h21o55m11a 2365967836665

jsem pro, aby se navrhnul nějaký vzorec výpočtu podobně jako u důchodů ,

nicméně v současné chvíli jen doháníme to co způsobil Kalousek tzn. skoro 7 let zmrazení min. mzdy, čímž jsme spadli na dno EU, a bohužel selhal i prac. trh , kdy 8.000,- pobíral pořád stejný počet lidí - jsou to dle ČSÚ dlouhodobě 2% , kdyby zde trh fungoval a valorizovalo se přirozeně , tak počet lidí s min. mzdou resp. nařízenými 8.000,- Kč klesal a to se bohužel za 7 let nestalo , je zřejmé, že na této nejnižší úrovni fungují černé peníze a stát zde přichází o daně a odvody a je nutné si min. mzdu pohlídat řízenou valorizací s nějakým vzorcem výpočtu i když dneska je avizováno dopředu , že stát chce držet standard 40% k průměrné mzdě.

+4/−3
23.2.2016 10:01

E57v88ž25e50n 37P89o89l94á87k 3458918871283

Dno EU? Úroveň státu se měří podle minimální mzdy? A víte, že řada států žádnou minimální mzdu nemá?

+3/0
23.2.2016 10:33

J47i89ř52í 37Ř34e10z23n40í33k 4182432553335

A má ta řada států take nižší nezaměstnanost?

0/0
23.2.2016 11:20

E17v37ž41e47n 15P66o66l66á53k 3148968661653

Mají ji vesměs slušnou, ačkoli na ni působí i stovky dalších faktorů. Nikdo mi ale nenamluví, že povinnost zaměstnavatele platit vyšší než tržní mzdu ho motivuje někoho zaměstnat.

+2/0
23.2.2016 11:27

J85i38ř77í 45Ř57e23z43n27í96k 4312122733125

Problémem je, že když budu hlásat tézi, že trh neexistuje, nebo nefunguje, tak to snadno také mohu dokázat. Vy totiž do výše té mzdy nemusíte zahrnout případnou úhradu zisků z lidského kapitálu, takže pak v následující generaci spláčete nad výdělkem. S tím se poprvé střetli evropské státy, když pro permanentní zhoršování zdravotního stavu najednou nebylo koho odvést do vojska.

0/−1
23.2.2016 11:42

E96v70ž35e34n 79P80o93l13á82k 3628628491393

Tak to mi tedy dokažte, že trh neexistuje.

+1/0
23.2.2016 11:53

O35t30o60m93a85r 55T70h67o23m84a 2615867606305

pro méně chápavé jsme myslel dno v minimální mzdě, kterou Eurostat vždy poměřuje se mzdou průměrnou, jde o klasické rozevírání nůžek, u nás byly za Kalouska rozevřené nejvíc z celé EU.

+1/0
23.2.2016 13:50



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.